Pentru a evita orice ambiguitate, definițiile acceptate ale umanismului în 2022 sunt conform Wikipedia:

  1. Amplă mișcare care pune în centrul lumii omul și afirmarea liberă a personalității sale.
  2. Studiul limbilor latină, greacă și ebraică.
  3. Curent cultural care a apărut în Italia în sec. al XV-lea în strânsă legătură cu Renașterea.

Și totuși, Protagoras, sofist grec din sec. al V-lea î.Hr. afirmă:

,,Omul este măsura tuturor lucrurilor.”

67 COMENTARII

  1. Renașterea poate fi definită și ca o regăsire și regândire a vechii filosofii clasice grecești și din acest punct de vedere e de înțeles de ce s-a considerat umanismul este un curent cultural specific acestei epoci.

  2. Din câte înțeleg, umanismul plasează în prim plan omul, cu faptele și experiența sa și studiază mai ales potențialul devenirii sale, cam la fel cum face și umanismul pragmatic ca doctrină politică.

  3. Devine tot mai interesantă arheologia gândirii umaniste. De-abia aștept următoarele dumneavoastră texte.

  4. Ștampila de „sofist” i-a fost pusă lui Protagoras de Platon și așa i-a rămas numele. În realitate, gândirea lui Protagoras nu are nicio legătură cu ce se înțelege astăzi prin sofism, ci dimpotrivă are mai multe legături cu gândirea critică modernă. Fără nicio îndoială, Protagoras este unul dintre primii umaniști.

  5. Toate doctrinele politice ar trebui să aibă la bază principiile umaniste. Altfel devin ideologii și uneori duc la crime.

  6. Cât de scandaloasă trebuie să le fi părut contemporanilor lui Protagoras afirmația sa că omul este măsura tuturor lucrurilor, dacă ne gândim că întreaga gândire a vremii era centrată în jurul atotputerniciei zeilor și predestinării. Și cât de actuală e de fapt.

  7. Nu mă miră deloc să aflu că istoria umanismului este atât de veche. Consider că umanismul este forma în care umanitatea reflectează asupra ei însăși. Din acest punct de vedere, este logic ca istoria umanismului să se confunde cu istoria gândirii.

  8. Protagoras a fost unul dintre primii gânditori care au pus problema conducerii democratice a unei societăți. Într-unul dintre puținele texte rămase, Protagoras spune că scopul lui este acela de a-i învăța pe cetățeni cum să acționeze cât mai bine pentru binele și interesele cetății.

  9. Mare păcat că au rămas atât de puține texte scrise de Protagoras, așa cum e cazul, din nefericire, cu majoritatea textelor scrise de filosofii presocratici. Personal, consider că gândirea lor era mai apropiată de umanism așa cum este înțeles acum în comparație cu gândirea lui Platon. Care, de altfel, era un oponent declarat al democrației ateniene.

  10. Nu se știe nici până astăzi dacă e adevărat sau nu, dar se spune că Protagoras a fost acuzat de ateism (o acuzație care se pedepsea cu moartea în acele vremuri) și i-au fost arse în public toate scrierile. Asta pățești dacă te nași cu 2500 de ani prea devreme. Astăzi, Protagoras este considerat unul dintre părinții gândire critice, umaniste și democratice.

  11. Umanismul trebuie să triumfe! În aceste vremuri grele, doar o doctrină politică care este curată ne mai poate ajuta!

  12. inca din cele mai vechi timpuri doctrina umanista a fost privita ca pe o punte de dezvoltare si o rampa sigura pentru societate.

  13. marii ganditori ai trecutului au plasat umanismul ca doctrina calauzitoare pentru societatile care vor sa se dezvolte pe mai multe paliere

  14. romania timp de 30 de ani nu a avut principii solide de guvernare nu a avut o baza doctrina benefica pentru ea ca si tara si nici pentru cetateni.

  15. radacinile umanimsului sunt foarte adanci in istoria filosofiei de aceea si dainuirea lui pesre atatea imperii si societati a produs numai lucruri bune.

  16. la o scurta analiza a consecintelor umanismului putem trage concluzia ca omul este cel care face diferenta in orice mediu, in orice societate.

  17. sunt un adept la principiilor umaniste de foarte mult timp si nu inteleg cum o doctrina ca cea umanista nu a fost prezentata mai devreme in politica din romania.

  18. lupta lor pentru putere duce pe piste false iar tara are nevoie de unitate si solidaritate acum nu se contre politice si neintelegeri.

  19. cu totii ne dorim sa traim intr-o tara care pune in aplicare principii si doctrine care sa ne faca sa ne dezvoltam noi ca si tara dar ca si indivizi in parte.

  20. fara un plan de tara din partea guvernantilor este foarte greu ca romania sa intre in randul tarilor dezvoltate.

  21. Daca cei ce astazi ne conduc tara ar implementa macar putin din ceea ce inseamna doctrina umanista, am fi departe…
    Felicitari pentru acest articol!

  22. va multumesc pentru articolele foarte interesante si benefice pentru noi cetatenii de rand si va doresc multa sanatate.

  23. Intrebarea este… cine mai pune in prim plan omul in zilele noastre? Conducătorii nostri isi vad doar se propriile interese…

  24. daca cei de la conducere ar citii aceste idei si sugestii minunate spuse de dumenavoastra romania ar fi cea mai puternica tara din uniunea europeana.

  25. Având în vedere că principala dumneavoastră specializare este economia aș fi curios să aflu părerile dumneavoastră despre bazele psihologice ale economiei de piață. Cred că ar fi un studiu interesant.

  26. consider ca fiecare tara care doreste o dezvoltare corecta si de durata trebuie sa includa in doctrina sa statala umanismul.

  27. economia romaniei are foarte mult de suferit de aceea cred ca omul potrivit la locul potrivit ar fi cea mai buna solutie pentru a trece acesta decadere financiara a tarii noastre.

  28. in ceea ce priveste sistemul din romania de conducere cred ca o schimbare ar fi binevenita in plan doctrinar ca asa nu se mai poate continua.

  29. inca de cand am intrat in uniunea europeana romania a fost tinuta numai pe la usi era ca o cenusareasa a europei acum avem ocazia si oportunitatea sa aratam ca noi putem sa ne dezvoltam singuri prin masuri viabile si corecte pentru cetatenii nostrii.

  30. totul incepe cu un sistem educatrional bun si temeinic acolo este punctul zero pentru a creea o natiune civilizata.

  31. Prin faptul că umanismul pune în primul rând accentul pe aspirațiile, voința și împlinirea potențialităților noastre ei se apropie destul de mult de filosofia existențialistă a lui Soren Kirkegaard sau a lui Martin Heidegger, care și el vorbea despre om ca fiind suma experiențelor ființării sale în lume.

  32. Umanismul armonizează foarte bine ființa umană si cea colectivă! Sincer, eu am foartă multă încredere în umanism!

  33. Nu ne rămâne decât să avem încredere că lucrurile se vor așeza pe un făgaș mai bun… dar, din păcate, principiul umanist este prea mult pentru micimea oamenilor politici de astăzi

  34. După părerea mea, definirea umanismului ca studiu al limbilor latină, greacă și ebraică este una foarte restrictivă.

  35. Cea mai înaltă formă de educație este cea umanistă și pentru aceasta stă mărturie chiar faptul că este o doctrină filosofică și politică cu o vechime de mai bine de două milenii

  36. Umanismul a fost întotdeauna interesat de valoarea individului ca ființă socială, ceea ce face ca această doctrină să stea la baza conceptelor de orânduire democratică

  37. rolul romaniei, in acest moment, in uniunea europeana este unul foarte important si ar trebui sa profitam de aceasta oportunitate la maxim.

  38. cu totii trebuie sa ne concentram pe solutiile date de catre umanisti pentru ca sunt singurele care pot schimba romania.

  39. puterea valorilor umaniste vine din fiecare individ in parte care contribuie la dezvoltarea societatii in care traieste.

Comentariile sunt închise.